Realiseren van digitale transformatie

Het realiseren van digitale transformatie (“Uw bedrijf laten floreren en aanpasbaar voor verandering”) begint met het veranderen van het DNA van de organisatie. Het gaat om verandermanagement. De professionalisering en optimalisatie van het IT-landschap en de onderliggende contracten wordt een afgeleide en geen doel.

De noodzaak

“By 2020, every business will become either a digital predator or digital prey. The predators will be the companies able to achieve digital mastery, harnessing digital to create new sources of value for customers. The prey will remain Digital Dinosaurs, unable to evolve their proven business model until it’s too late.” Forrester, March 2015.

Het internet staat vol met verhalen van bedrijven die zich in hun digitale transformatie bevinden of allerlei problemen tegenkomen, niet wetend hoe te beginnen, geconfronteerd met legacy-applicaties die de weg lijken te blokkeren en wachten op een leverancier met een oplossing. In 2015 gaf Forester in hun marktanalyses en trends aan dat bedrijven tegen 2020 allemaal het fenomeen ‘digitale transformatie’ zouden moeten omarmen omwille van retentie. Intussen zijn er helaas al talloze voorbeelden bekend waarbij dit inzicht te laat kwam.

Het realiseren van digitale transformatie vereist verandering op alle niveaus

Het realiseren van digitale transformatie begint met het veranderen van het DNA van de organisatie. Het gaat om verandermanagement. De professionalisering en optimalisatie van het IT-landschap en de onderliggende contracten is dus een afgeleide geworden en geen doel.

Alles binnen de organisatie moet voelen en begrijpen dat er iets moet veranderen. De CIO leidt, maar het zijn alle rollen binnen de organisatie die moeten veranderen. Het is daarom de verantwoordelijkheid geworden van alle senior-managers om ervoor te zorgen dat iedereen dit begrijpt en ziet als een gezamenlijk probleem. Dit vereist leiderschap van het topmanagement, maar vooral het gevoel van eigenaarschap op operationeel niveau. Eigendom om de veranderingen vorm te geven en deze op te nemen in het dagelijkse werk van de hele organisatie.

Hoe te beginnen?

Je digitale transformatie starten is geen sinecure. Bij uw eerste stappen moet u ervoor zorgen dat iedereen in het bedrijf begrijpt wat er moet gebeuren en waar het bedrijf naartoe gaat. De eerste twee stappen zijn:

  • Creëer een gedeelde visie
  • Leid de transformatie

De gedeelde visie op transformatie

De gedeelde visie beschrijft wat uw bedrijf in de toekomst zal zijn en zal doen. Merk op dat de gedeelde visie (om goed te worden geconsumeerd) inspirerend en beknopt moet zijn. De gedeelde visie heeft betrekking op de antwoorden op Waarom, Wanneer, Wie en Wat en beslaat de grootste gebieden waar transformatie vereist is. Merk op dat deze gebieden gemeenschappelijk moeten zijn voor de hele organisatie.

Om dit goed te doen, is bekwaam stakeholdermanagement vereist. Ga erop uit en begin met het begrijpen van de doelen en motivaties van iedereen. Zorg ervoor dat alle influencers input leveren voor de gedeelde visie en deze daarna ondersteunen.

Begin de roadshow met je gedeelde visie!

De transformatie leiden

Bij elk groot programma heb je een team van leiders nodig die ervoor zorgen (en verantwoordelijk) om het succes te starten, te begeleiden en te verzekeren.

Het team van leiders zou moeten bestaan ​​uit:

  • Sponsors – bij voorkeur de CEO of gelijkwaardig.
  • ‘Advocates’ – Senior leiderschapsrollen die fungeren als uw ‘advocate’ voor het programma.
  • Change Agent – Verantwoordelijkheid en eigenaarschap voor het uitvoeren van het programma.

In het bijzonder is de rol van de Change Agent het vermelden waard in dit bericht.

Change Agent

De belangrijkste kenmerken beschrijven een enthousiaste, gepassioneerde, senior persoon (of groep van personen) die ontmoeting, connectie, overtuigingskracht, een up-to-date kennis van de huidige technologie, creatief en zeer betrokken zijn.

Als uw bedrijf de rol van change agent niet kan toewijzen aan iemand die al deze kenmerken bezit, met u deze wellicht inhuren.

Tot slot

Begin met uw initiatieven en laat uw organisatie fouten maken. Er is veel te doen in een relatief korte tijd, maar gelukkig is het niet te laat.

Naast mijn persoonlijke ervaring en kennis, verwijst dit artikel naar het boek ‘Digital Transformation’ van Lindsay Herbert.

Wil u meer informatie over digitale transformatie? Neemt u contact op met Ronald van Barneveld (06-34735872) via ronald.vanbarneveld@andersconsult.nl.

Bel even of neem anders contact op